Yazar
Adı: Richard Sennett
Basım
Yılı: 2016
Yayınevi:
Ayrıntı
Sayfa
Sayısı:452
Nefis bir hayat bilgisi kitabı. Çok
fazla tarihsel detay paylaşıyor. Bende bir kamusal insan olarak çöktüm
gerçekten. Ağır bir kitap. Sosyoloji, Psikoloji, Antropoloji mezunu değilseniz
defalarca okunması gerekiyor. Tek seferde okunup sindirilecek bir kitap değil.
En azından ben öyle düşünüyorum. 17. ve 18.yy.da yaşayan insanların
sosyalleşmesi ve sınıf farklılıklarını anlatan bir kitap. O kadar çok şeyden
bahsediyor ki; rollerden Şehirlere, şehirlerden tiyatroya, tiyatrodan edebiyata
edebiyattan Dreyfusa kadar ne isterseniz, karizma var, Freud var. İngiltere ve
Fransa özellikle temel alınmış. Yazar, sözcükleri olağanüstü bir dille
anlatıyor... Şükran duymamak mümkün değil.
Şu
tarz cümlelere sahip:
“Dış
görünüş, gerçek bireyi içinde gizleyen bir kılıftır. Her eylem kişiliğe ilişkin
bir simge.” s.317
“Sessizlik
disiplin arınma eylemiydi. Kişi kendi beğenileri; geçmişi ya da tepki gösterme
arzusunu işin içine karıştırmaksızın tam anlamıyla uyarılmak istiyordu. Şu
halde pasiflik mantıksal olarak bilgi edinmenin gereğiydi.” s.273
“Dinsel
ve seküler koşullarda insanlar iki farklı uyuşturucu kullanırlar: ilki
kafalarını bloke eder, ikincisi ise iradelerini.” s.299
“Doğal
düzenin ilkesi ölçülülük: Toplumdaki görenekler ancak aşırı sıkıntı ve acıya
neden olduklarıda denetime konu oluyorlardı.” s.134
“Oyun
yoluyla kendini açığa vuran doğal insan tembel, obur, baştan çıkarıcı,
hovardadır.” s.155
“Sosyallik
boş zamanın meyvesidir. İnsanlar daha çok ilişkiye girdikçe birbirlerine daha
bağımlı olurlar…………
İnsanlar
bir tür benlik duygusu yüzünden başkalarına bağımlı olurlar. Dış görünümlerini
başkalarının gözünde onaylanacak şekilde sunarlar böylece kendilerini iyi
hissederler.” s.155
“Rousseau’nun
sözleriyle,
….temel
amaç zevk almaktır ve insanlar eğlendiği sürece bu amaca ulaşılmış olur.” s.156
“Rousseau
konuya erdem/çalışma, kötülük/boş zaman paradigmalarıyla girer. Büyük kent bir
telaş ve acele içindedir. Küçük şehrin daha iyi değerleri, yaşamsal erdemleri
vardır.” s.160
“Kişilik
3 ögenin birleşiminden oluşuyordu. İtkiler ve dış görünüş arasındaki bütünlük,
duygulara yönelik öz bilinç ve normal dışı sayılan kendiliğindenlik. Kişiliğin
kökeninde yeni bir seküler inanç yatıyordu.” s.248
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder